Blog

تمام آنچه که در مورد کوچینگ و منتورینگ باید بدانید!

توسط کوچینگ, مقالاتدر 22 آذر 1399

عبارت های کوچینگ و منتورینگ را بارها شنیده اید. اگرچه تعاریف این دو عبارت برای بسیاری روشن است، ممکن است گاهی با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. هر دو نقش می توانند سال ها تجربه را بر سر میز مذاکره بیاورند و نقش کلیدی را در موفقیت کسب و کار و یا زندگی شخصی شما ایفا کنند. با این حال این دو نقش در ذات تفاوت های بسیار زیادی دارند. در حالی که مهارت های مورد نیاز در کوچینگ و منتورینگ مشابه است و معمولا از هر دو ابزار برای توسعه فردی و حرفه ای استفاده می شود، ساختار و نتیجه نهایی کاملا متفاوت است. در حالی که تمرکز اصلی منتور بر روی ارائه پیشنهادات و توصیه ها است، در کوچینگ هدف کمک به افراد با استفاده از برنامه ریزی و بررسی عملکرد آن ها با رویکرد رسیدن به اهدافی مشخص و از پیش تعیین شده است. ما در این مقاله در خصوص تفاوت های میان این دو نقش توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

کوچینگ

تعریف کوچینگ و منتورینگ:

بهترین نقطه برای شروع، تعریف کوچینگ و منتورینگ است.

کوچینگ: فدراسیون بین المللی کوچینگ را چنین تعریف می كند: “مشاركت با مراجعه کننده در یک فرآیند قابل تامل و خلاقانه به گونه ای كه توانایی های شخصی و حرفه ای این افراد تا ظرفیت حداکثری خود، ارتقا پیدا کند”. کوچینگ بر اساس تعریف می تواند به دسته های مختلفی طبقه بندی شود، از جمله کوچینگ تجاری و فردی.

کوچینگ تجاری: هدف کوچ یا مربی در این فرایند این است که به مشتری و یا سازمان کمک کند تا سریع تر توسعه یابد، کارآمدتر و موثرتر باشد و رضایت مندی بیشتری را تجربه کند. در کوچینگ تجاری، مربی صاحب کسب و کار را در راستای روشن کردن چشم انداز تجارت، اداره کسب و کار و چگونگی انطباق با اهداف شخصی راهنمایی می کند. کوچینگ کسب و کار فرآیندی است که می تواند تجارت را از موقعیت فعلی خود به جایگاهی که مد نظر صاحبش است، برساند.

کوچینگ فردی:

در کوچینگ فردی مربیان تقریباً در هر زمینه ای از جمله روابط شخصی، رشد فردی، حرفه ای، امور مالی و بهداشت با مراجعین خود کار می کنند. یک مربی سعی می کند به مراجعه کننده در تعیین اهداف مناسبت تر، اقدامات بیشتر، تصمیم گیری بهتر و استفاده از نقاط قوت طبیعی خود کمک کند. یک مربی خوب قادر است با دقت به مراجعه کننده خود گوش دهد، رفتار او را مشاهده کند و سپس فرایند کمک به او را به گونه ای تنظیم کند که مناسب با خصوصیات و شرایط مراجعه کننده باشد تا راه حل ها و استراتژی های بهتری را پایه گذاری کند.  در حالی که مربی بازخورد و دیدگاه عینی را ارائه می دهد، این خود فرد است که برای رسیدن به اهدافش باید به شکلی موثر کار کند.

به طور کلی، در کوچینگ مربیان از طریق تشویق و توصیه شما را کمک و هدایت می کنند. لزوما مربیان شما در مبحث کوچینگ در زمینه های تکنیکی خاصی که در آنها فعالیت می کنید، متخصص نیستند اما می توانند با توجه به تجربه و دانش خود به شما انگیزه کافی برای رسیدن به اهداف و پشت سر گذاشتن چالش های موجود را بدهند. به عنوان مثال، مربی یک پزشک متخصص مغز و اعصاب در زمینه های فردی لزوما احتیاجی به دانش گسترده در زمینه پزشکی ندارد، بلکه می تواند با توجه به دانش و مشاهدات خود به پزشک کمک کند تا جنبه های مختلف شخصیت خود را ارتقا بخشد. یک مربی خوب کسی است که با بررسی رفتارها و عملکرد های شما، به ویژه در شرایط چالش برانگیز، شما را تجزیه و تحلیل کند و با ارائه راهنمایی های مختص شما، به شما در راستای رسیدن به اهدافتان کمک کند.

کوچینگ

منتور:

بر اساس تعاریف ساده و گسترده، منتور یک مشاور با تجربه و قابل اعتماد است. در لغت نامه های کسب و کار، منتورینگ را به این صورت تعریف می کند: ” سیستم آموزش کارکنان تحت نظر یک فرد ارشد یا با تجربه تر که به عنوان مشاور، راهنما و یا مربی ظاهر می شود. در این سیستم یک منتور مسئول پشتیبانی و ارائه بازخوردهای فردی به افرادی است که زیر نظر وی قرار دارند”. البته برای شفاف سازی بیشتر، بهتر است در نظر داشته باشید در حالی که بسیاری از سازمان ها برنامه های منتورینگ داخلی را غالبا به عنوان بخشی از یک برنامه آموزشی رهبری ارائه می دهند، معمول است که افراد با منتورهای خارج از سازمان بیشتر برهمکنش داشته باشند.  

منتورها و مربیان را می توان بر اساس تخصص صنعتی آنها (بانکداری، بهداشت و درمان، ساخت و ساز)، موقعیت تخصصی (بازاریابی، امور مالی، منابع انسانی)، مجموعه مهارت ها (سخنوری، رئیس کمیته، مجری کنفرانس) یا سایر مهارت های ارزشمندشان که می توانند به بهبود زندگی کاری افراد، مانند ارائه خدمات اجتماعی، کمک کند، انتخاب کرد.  

مقایسه منتورینگ و کوچینگ

بهترین روش برای درک چگونگی ساختار روابط کوچینگ و منتورینگ، مقایسه ای این دو مورد در کنار یکدیگر است:

موضوعمنتورینگکوچینگ
بازه زمانیروابط معمولا طولانی مدت هستند. مدت زمان معمول یک یا دو سال و یا حتی بیشتر می باشد.رابطه به احتمال زیاد کوتاه مدت (حداکثر 6 ماه یا 1 سال) با یک نتیجه خاص مد نظر خواهد بود. با این حال، برخی از روابط کوچینگ، بسته به اهداف بدست آمده می توانند طولانی تر باشند
تمرکزمنتورینگ بیشتر مبتنی بر توسعه است؛ نه تنها به شغل فعلی حرفه ای بلکه فراتر از آن نگاه می کند و رویکرد جامع تری را برای پیشرفت شغلی در نظر می گیرد.کوچینگ بیشتر مبتنی بر عملکرد است و به منظور ارتقای عملکرد حرفه ای افراد در محل کار طراحی شده است.
ساختاربه طور کلی جلسات غیررسمی تر هستند و بر اساس نیاز مراجعه کننده برگزار می شوند.به طور سنتی ساختار مشخص تری دارد. جلسات منظم هفتگی و برنامه ریزی دقیق برای بازه های زمانی هفتگی و ماهانه در کوچینگ وجود دارد.
تجربه و تخصصدر داخل برنامه های منتورینگ سازمان، مشاوران از سابقه و تخصص بیشتری در یک زمینه خاصی نسبت به افراد تحت پوشش خود، برخوردار هستند. در چنین ساختاری، افراد تحت پوشش از تجربه منتورهای خود یاد گرفته و از آن الهام می گیردمربیان برای تخصص خود در یک حیطه خاص و مورد نظر افراد برای پیشرفت، استخدام می شوند. مثالها: مهارتهای ارائه، رهبری، ارتباطات بین فردی، فروش
دستور جلسهدستور کار منتورینگ توسط فرد تحت پوشش تعیین می شود. منتور از این برنامه تبعیت می کند.دستورالعمل کوچینگ به منظور تأمین نیازهای خاص فرد توسط مربی تعریف می شود.
پرسش هادر روابط منتورینگ، فرد تحت پوشش معمولا سوال می پرسد و از مهارت منتور خود استفاده می کند.پرسیدن سوالات قابل تامل بهترین ابزار مربی است و به او کمک می کند تا تصمیمات مهمی بگیرد، تغییرات رفتاری را تشخیص دهد و متعاقبا اقدام کند.
نتیجهنتایج حاصل از یک رابطه منتورینگ می تواند با گذشت زمان تغییر کنند. در چنین روابطی، علاقه کمتری به نتایج خاص، قابل اندازه گیری یا تغییر کامل آن ها وجود دارد و تمرکز بیشتر بر روی رشد کلی ذهن و عملکرد فرد تحت پوشش است.نتایج حاصل از توافقنامه کوچینگ مشخص و قابل اندازه گیری هستند و معمولا نشانه هایی از بهبود یا تغییر مثبت عملکرد در حوزه مورد نظر را نشان می دهند.

انتخاب میان کوچینگ و منتورینگ

اکنون که شما درک بهتری از تفاوت های میان کوچینگ و منتورینگ پیدا کرده اید، باید به یک پرسش پاسخ دهیم: انتخاب کوچینگ در چه شرایطی بهتر است؟ چه زمانی به یک منتور احتیاج داریم؟

چه زمانی باید از کوچینگ و مربی استفاده کرد؟

  • زمانی که بخواهید استعداد نهفته و یا یک مهارت خاص و جدید را توسعه دهید.
  • زمانی که بخواهید مهارت های حرفه ای خود را با یک مهارت تازه و یا جدید تقویت کنید.
  • زمانی که بخواهید به افرادی که انتظارات یا اهداف مورد نظرتان را برآورده نمی کنند، در سازمان کمک کنید.
  • زمانی که رهبران بخواهند با تغییرات بزرگ-مقیاس، مانند ادغام و یا اکستاب کنار بیایند. این تغییرات می توانند شامل ترکیب تیم های کاری مختلف و یا سازگار شدن آن ها و یا ادغام فرهنگ های کاری مختلف باشند.
  • زمانی که بخواهید به عنوان یک فرد حرفه ای برای پیشرفت در سازمان آماده شوید.
  • بهبود رفتار در یک دوره کوتاه مدت، مانند کوچینگ یک مدیر اجرایی برای پرداختن به رسانه ها در مورد یک موضوع خاص
  • زمانی که به عنوان یک مدیر، کار با مربی به صورت خصوصی و رو در رو را به شرکت در برنامه های آموزشی عمومی ترجیح می دهید.

چه زمانی باید از مشاور استفاده کرد؟

  • زمانی که بخواهید به متخصصان با استعداد انگیزه دهید تا بر روی پیشرفت شغلی و زندگی خود تمرکز کنند.
  • زمانی که بخواهید پتانسیل های زندگی فردی و شغلی افراد را به آنها نشان دهید.
  • برای ارتقای دستاورد های رهبری حرفه ای
  • برای انتقال دانش از متخصصان ارشد به کارشناسان ارشد.
  • برای گسترش روابط فرهنگی یا بین فرهنگی در درون سازمان.
  • شما می توانید از فرآیند منتورینگ به عنوان یکی از المان های برنامه ریزی جانشینی نیز استفاده کنید.

مقالات مربوط به تیم سازی را از اینجا بخوانید

گزینه ها: یک مثال

هنگام تصمیم گیری در مورد استفاده از مربی یا منتور، باید هدف نهایی را در نظر بگیرید. مربی و مشاور به طرق مختلف می توانند به مدیران و سرپرستان یک مجموعه نیز کمک کنند. در واقع برخی از افراد حرفه ای، بسته به اهداف مورد نظر خود، از چندین مربی یا مشاور در طول کار استفاده می کنند. در اینجا مثالی از نحوه استفاده از مربی و مشاور آورده شده است:

جرمی یک همکار فروش پرانرژی است که به عنوان یک فرد دارای پتانسیل بالا شناخته می شود. در حالی که او در جلسات تیم فروش پرانرژی و مشتاق است، زمانی که روبروی مدیران ارشد قرار می گیرد به شخص دیگری تبدیل می شود. او در چنین شرایطی عصبی می شود، دست و پا می زند و تمرکزش را از دست می دهد. رئیس جلسات، کوچینگ در زمینه مهارت ارائه را برای جرمی ترتیب می دهد تا به او در ارائه سخنرانی های جذاب کمک کند. یک مربی مهارت ارائه به جرمی ابزارهای خاصی را می دهد که با کاهش تنش، به او اجازه دهد تمرکز کند و انرژی طبیعی خود را برای ارائه به کار گیرد.

از آنجا که جرمی در بخش فروش تازه وارد است و رفتار او با مشتریان طبیعی تر است، رئیس او بلافاصله پتانسیل شغلی او را می بیند. او می خواهد تا چند سال آینده جرمی را برای یک سمت مدیریتی جلب کند. رئیس دو راه پیش رو دارد: اینکه خود جرمی را راهنمایی کند یا یک متخصص فروش در سطح ارشد را به عنوان منتور جرمی پیدا کند. بعضی اوقات رییس نقش مربی یا مشاور را بازی می کند. بعضی اوقات، مناسب تر است که شخص دیگری را در داخل یا خارج از سازمان برای کمک به شخص انتخاب کنید. هنگامی که نتایج اولیه را مشاهده کردید، خواهید فهمید تصمیم شما درست بوده است یا اینکه بهتر است اصلاح شوند.

کوچینگ

درگیر شدن در یک رابطه کوچینگ و منتورینگ می تواند زندگی حرفه ای و شخصی شما را از راه های مختلف تقویت کند و در پیشرفت شما نقش بسیار مهمی را ایفا کند. هم در کوچینگ و هم در منتورینگ  اعتماد، احترام و رازداری در خط مقدم رابطه قرار دارند. نکته کلیدی در این رابطه باز نگه داشتن ذهن نسبت به احتمالات است. به عنوان یک مربی و یا منتور، می توانید با کوچینگ و منتورینگ دیگران آنها را به جلو پرتاب کنید و در موفقیت آن ها و دستیابی شان به اهداف و موقعیت های بهتر، مفید واقع شوید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *