Blog

آشنایی با ایمیل مارکتینگ و موفقیت در آن

توسط بازاریابی دیجبتالدر 16 آوریل 2020

آشنایی با ایمیل مارکتینگ و موفقیت در آن:

در این مقاله  با توجه به اهمیت موضوع پیاده سازی بازاریابی دیجیتال در سازمان و اهمیت ارتباط با مشتریان از طریق ایمیل یا email marketing به بررسی  و پیاده سازی صحیح استراتژی ایمیل مارکتینگ و کسب موفقیت در آن پرداخته خواهد شد.

همچنین به اجزاء بهبود ارتباطات با مشتریان از طریق email marketing از قبیل شناسایی بهترین ابزار ایمیل مارکتینگ، طراحی ایمیل، نمونه ایمیل مارکتینگ، زمان ارسال ایمیل، انواع سامانه‌های ایمیل مارکتینگ و غیره پرداخته و عوامل موفقیت در هر یک را فرا خواهیم گرفت.

تاریخچه ایمیل مارکتینگ :

جالب است بدانید که اولین ایمیل توسط Ray Tomlinson در سال ۱۹۷۱ میلادی ارسال شده و حاکی از آغاز دوران مدرن ارتباطات است، البته این پیام نشان دهنده مفهوم خاصی نبوده و جز یک سری اعداد و حروف که بیشتر به یک رمز شباهت داشتند تا یک پیام، در واقع ایمیل پیامی است که از یک رایانه به رایانه دیگر و یا از طریق شبکه‌ای از ماشین آلات یا اینترنت ارسال می‌شود.

همچنین Tomlinson نماد “@” را به عنوان المانی کلیدی در فضای digital به آدرس‌های ایمیل جهانیان معرفی و اضافه نمود. البته بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ از روش¬های مختلفی برای توسعه استفاده می‌کند که تعدادی از آن¬ها در ادامه ذکر شده و ایمیل مارکتینگ قسمتی از digital marketing محسوب می‌شود:

  • موبایل مارکتینگ
  • پست الکترونیک (ایمیل مارکتینگ)
  • تبلیغات نمایشی
  • CPC یا تبلیغات پرداخت به ازاء هر کلیک
  • شبکه‌های اجتماعی
  • بهینه سازی موتورهای جستجو SEO

چرا ایمیل مارکتینگ؟

ایمیل مارکتینگ راهی مناسب و ساده برای ارسال مفاهیم است؛ خواه شما مالک یک وب سایت باشید و چه بخواهید به خوانندگان‌تان اطلاعات به روزی را منتقل کنید و یا در تلاش جهت توسعه موثر کسب و کاری باشید، با ایمیل مارکتینگ مفهوم یا پیام متنی خود را مستقیماً به صندوق پستی افرادی که می‌خواهید آن¬ها را ببینید، وارد می‌کنید.

در طی چند سال اخیر، استراتژی‌های بازاریابی ایمیلی عمق و کاربرد بیشتری پیدا کرده‌اند به طوریکه شرکت‌ها تنها روی تخفیف‌ها و تبلیغات تمرکز نمی‌کنند، بلکه بر روی محتوایی که برای مخاطبان‌شان مهم بوده از قبیل ادغام روش¬های خرید، کمپین‌های جذب مجدد و غیره متمرکز می‌شوند.

طبق اعلام انجمن email markting، روش ایمیل مارکتینگ به طور متوسط ۴۳۰۰ درصدی در بازده ROI را برای مشاغل امریکا به ارمغان آورده است، چرا که کنترل و مدیریت ایمیل مارکتینگ بسیار آسان بوده و به شخص این قدرت را می دهد تا کنترل کامل و ارتباط مستقیمی را با مشتریان خود همراه با جزئیات داشته باشد، بعلاوه مدیریت موارد زیر در ایمیل مارکتینگ در دسترس و قابل انجام است.

  • ایجاد لیست ایمیل‌های هدف email lists
  • دسترسی به مخاطبین در سطوح مختلف contact category
  • تقسیم بندی لیست contact segment
  • ایجاد فرآیند ارتباطی work flow
  • طراحی انواع ایمیل email design
  • طراحی تقویم بازاریابی و ایمیل مارکتینگ email calendar
  • دسترسی آسان به گزارش‌ها و ردیابی آن‌ها report and trace
  • ابزارهای لینک سازی داخلی و خارجی link building
  • ادغام تبلیغات شبکه‌های اجتماعی با کسب و کار social connect
مذاکره ، بازاریابی ، کوچینگ ، فروش ، بیمه عمر ، شبکه فروش

مزایای ایمیل مارکتینگ :

  • امکان افزایش بازدیدهای مجدد و متوالی از صفحه وب:

بیش از ۷۰ درصد بازدید کنندگان وب سایت در زمانیکه وب سایت شما را رها می‌کنند، هرگز به آن باز نخواهند گشت، اما هنگام ساختن لیست ایمیل مخاطبین خود، می‌توانید با جمع آوری آدرس‌های ایمیل آن‌ها و ارسال مطالب ارزشمند و مفید، مجدد با بازدید کنندگان خود ارتباط برقرار کرده و آن‌ها را به مشتریان دائمی خود تبدیل کنید.

  • ایجاد مشتریان وفادار:

با درصد احتمال بالایی، بازدیدکنندگان سری دوم و سوم در مقایسه با بازدید کنندگان در اولین مرتبه، به مشتریان بالفعل تبدیل خواهند شد. در واقع، مطالعات به وضوح بیان می¬کنند که سه الی چهار بازدید از وب سایت توسط مشتریان بالقوه شما لازم است تا مشتریان به این نتیجه برسند که می‌توانند با شما کار کنند یا خیر.

  • افزایش فروش:

یکی از مهمترین فواید استفاده از ایمیل مارکتینگ، اثر بخشی بسیار بالای آن است، بطوریکه تبدیل ایمیل به فروش نسبت در مقایسه با نتایج ارگانیک موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی بسیار بالاتر است. بنابراین اگر به دنبال فروش هستید، توصیه اکید من این است که باید توسعه کسب و کار خود را با بازاریابی ایمیلی را پیش ببرید.

نکات مهم در انتخاب سامانه ایمیل مارکتینگ:

چند نکته مهم که باید در هنگام انتخاب و شناسایی سامانه ایمیل مارکتینگ باید به آن‌ها توجه نمود و به منظور کسب نتیجه بهتر در فرآیند  بازاریابی دیجیتال در نظر گرفته شود، عبارت است از:

  • سهولت استفاده:

خدمات بازاریابی ایمیلی که انتخاب یا طراحی کرده‌اید باید به راحتی قابل استفاده بوده و با هدف اصلی کسب و کار شما سازگار باشد.

  • اتوماسیون:

تقریباً تمام سرویس‌های ایمیل به کاربران امکان می‌دهند تا کمپین‌های ایمیل خود را به صورت خودکار انجام داده و برنامه ریزی کنند، اما هر یک، کار را به روشی متفاوت انجام می‌دهند. توجه کنید که ابزارهای مختلف چگونه کمپین‌های شما را به طور خودکار اتوماتیک کرده و انجام می‌دهند و آیا آن‌ها به رفع نیازهای‌تان از ارسال یک ایمیل حرفه‌ای کمک می‌کنند یا خیر؟

  • صنعت:

برخی از خدمات سرویس‌های ایمیل مارکتینگ اساسا برای خدمت رسانی به صنایعی خاص بهینه شده‌اند، لذا برای ثبت نام در سرویس‌هایی اقدام کنید که نیازهای صنعت و کسب و کار شما را بهتر برطرف کرده و یا خاص صنعت شما باشد.

  • قیمت گذاری:

کاملا بدیهی است سرویس ایمیل مارکتنیگی که انتخاب می‌کنید باید متناسب با بودجه کسب و کار شما باشد تا بتوانید برای کسب نتیجه زمان و سرمایه گذاری مناسب داشته باشید.

مذاکره ، بازاریابی ، کوچینگ ، فروش ، بیمه عمر ، شبکه فروش

انواع سامانه‌ها یا پلت فرم‌های ایمیل مارکتینگ:

در ادامه تعدادی از سامانه‌ها و بهترین ابزارهای ایمیل مارکتینگ به ¬همراه کارکرد آن¬ها ذکر شده است و شما می¬توانید با کمی جست و جو، نمونه ایمیل مارکتینگ و امکانات موجود در هر یک از سامانه‌های ایمیل مارکتینگ ذکر شده را مشاهده کنید:

1. Sendinblue – سرویس ایمیل مارکتینگ عمومی برای مبتدی‌ها
2. ConvertKit –پلت فرم ایمیل مارکتینگ برای ارتباط با وب سایت
3. AWeber – مشهور و معروف¬ترین شرکت خدماتی ایمیل مارکتینگ
4. Mailchimp – در یک مجموعه بهترین اتوماسیون‌های بازاریابی را ارائه می‌دهد.
5. GetResponse – برای بازاریابی وبیناری یا وب محورکاربرد دارد.
6. MailerLite – کم هزینه‌ترین سرویس ایمیل مارکتینگ انبوه است.
7. Keap – بهترین سرویس ارتباط با مشتریان بر پایه ارائه خدمات ایمیل مارکتینگ است.

پیشبرد استراتژی ایمیل مارکتینگ با طراحی ایمیل حرفه‌ای:

طرح یک ایمیل HTML مانند صفحات وب در میزان تمرکز و توجه خوانندگان شما بسیار تاثیر گذار است، با این توصیف، باید توجه زیادی بر نحوه قرارگیری عناصر پیام در کنار یکدیگر بود، لذا تلاش خواهم کرد تا با ذکر نکات مهم در خصوص طراحی ایمیل حرفه‌ای، راهنمای خوبی برای پیشبرد استراتژی e-mail marketing کسب و کار شما ارائه نمایم.

۱. تمام المان‌ها خود را در عرض ۶۰۰ پیکسل طراحی و جایگذاری کنید.
اگر فقط یک راهنمای طراحی ایمیل وجود داشت که من می‌توانستیم به شما ارائه نمایم، این نکته را انتخاب می‌کردم، المان‌های سمت راست بیشتر از المان‌هایی که در سمت چپ (در ایمیل فارسی) قرار دارند توجه بیشتری را به خود جلب می‌نمایند.

۲. داستان سرایی کنید.
مؤثرترین ایمیل‌ها، داستانی قانع کننده و منسجمی در فاصله بین خطوط موضوع و عنوان ارائه می‌نمایند، بسته به نوع ایمیل بهتر است هر کدام از آن‌ها با مطالب قبلی مرتبط و اطلاعات کمی از موارد ذکر شده آن را ارائه دهند.

۳. ارسال ایمیل بدون تصویر
اکثر افراد تصاویر موجود در پیام ایمیل‌ها را بیشتر از متن آن نگاه می‌کنند، این بدین مفهوم است که تصاویر زیبا هرگز می‌تواند شانس کلیک در ایمیل را بالا ببرد، البته به شرط آنکه سایر مطالب و المان‌ها برای مخاطبان ترغیب کننده باشد.
از سوی دیگر از قراردادن محتوای مهم در تصاویر خودداری کرده یا حداقل برای آن‌ها از برچسب های alt استفاده کنید که حتی با خاموش ماندن تصاویر در ایمیل، پیام شما نمایش داده شود.

۴. مشخص کنید چه کسی پیام را ارسال می‌کند.
همه ما نسبت به غریبه‌هایی که خود را معرفی نمی‌کنند احساس ناخوشایندی داریم و این موضوع در مورد ایمیل اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، لذا اطمینان حاصل کنید که آرم یا لوگوی شما به صورت برجسته در قسمت بالای ایمیل نشان داده شود و حتی اگر ایمیل شما با نام تجاری‌تان یکسان باشد، تاثیر گذاری خیلی بهتری خواهد داشت.

۵. از تصاویر پس زمینه استفاده نکنید.
از تنظیم و ارسال ایمیل با عکس‌ها، الگوها یا هر چیز دیگری تا حد امکان خودداری کنید، بهترین پس زمینه سفید و طوسی کم رنگ است، در صورتیکه برند شما دارای رنگی خاص باشد، می‌توانید از آن رنگ در پس زمینه ایمیل خود استفاده کنید.

استراتژی‌های کمکی ایمیل مارکتینگ در طراحی ایمیل:

۱. با ایمیل خود مثل صفحه اصلی وب سایت رفتار کنید.
حتماً ایمیل طراحی شده را مرور کرده و تمامی قالب¬های پیچیده، پاراگراف‌های طولانی و عناصر اضافی در طراحی به نفع پیام¬های موثر و تاثیرگذار حذف شوند.

۲. سطرها و ستون‌ها را محدود کنید.
با توجه به اینکه شما حداکثر عرض ۶۰۰ پیکسل به ازاء هر صفحه در اختیار دارید، لذا ایجاد طرحی با بیش از ۲ ستون، مشاهده صحیح ایمیل توسط مخاطب را محدود می‌کند، همچنین پیام و محتوی داخل ایمیل‌ را به یک صفحه محدود کرده تا به سادگی و با حداقل زمان، بتوانید پیام خود را به مخاطب اعلام نمایید.

۳. تصاویر در سمت راست و متن را در سمت چپ (ایمیل فارسی) قرار دهید.
اگر تصویر را در سمت راست قرار دهید، بنابراین این اولین عنصری است که خوانندگان شما می بینند، لذا در زمانیکه کنجکاوی بصری بینندگان برطرف شد، می توانند به خواندن عناوین و مطالب ادامه دهند.

۴. پیام‌ها را متمرکز نگه دارید.
پیام خود را به بیش از ۳ موضوع مختلف محدود کنید تا پاسخ‌های مخاطبان متمرکز شود، به خاطر بسپارید که همیشه می‌توانید یک ایمیل جداگانه با موضوعی متفاوت ارسال کنید، پس تلاش نکنید تمام پیام‌های خود را در یک ایمیل اعلام نمایید.

فارغ از آنکه خدمات شما در حوزه رسانه‌های اجتماعی، بانکی، خودرو یا بیمه باشد، می توانید لیستی از بهترین مطالبی، بهترین مشتریان یا کتاب‌ها که خوانده اید را ایجاد کنید و از طریق ایمیل برای مشترکین خود همراه با لینک‌هایی به این محتوا در سایت خود به اشتراک بگذارید.

مذاکره ، بازاریابی ، کوچینگ ، فروش ، بیمه عمر ، شبکه فروش

چه زمانی ایمیل ارسال شود؟

در فضای دیجیتال مارکتینگ هر چیزی را می‌توان اندازه گیری نمود، بنابراین طراح استراتژی دیجیتال مارکتینگ، برای نوشتن متون تبلیغاتی خود باید بازگشت سرمایه را در صدر اولویت¬های خود قرار دهد، ایمیل مارکتینگ نوعی از بازاریابی صریح است که پیام‌های کسب و کار را با استفاده از ایمیل به مخاطب هدف خود انتقال می‌دهد.

بنابراین با رعایت نوشتن متن تبلیغاتی صحیح و گروه بندی مخاطبین خود می‌توانید برای زمان ارسال ایمیل به مشتریان خود زمانبندی صحیحی را تدوین نمایید، بنابراین زمان مناسب برای ارسال ایمیل می‌تواند برای بسیاری از افراد بین ساعت ۶ تا ۸ صبح مناسب باشد، برای برخی دیگر ۹ تا ۱۱ صبح و برای گروهی دیگر نیز ۲ تا ۴ و یا ۵ تا ۷ بعد از ظهر بیشتری اثر گذاری را دارا باشد.

کدام سامانه ایمیل مارکتینگ برای شروع مناسب است؟

SendinBlue یک سامانه یا پرتال ایمیل مارکتینگ کاملاً رایگان را به شما ارائه داده به طوریکه می توانید روزانه تا ۳۰۰ ایمیل رایگان ارسال نمایید، این سامانه شامل ابزارهای اتوماسیون ساده‌ای مخصوص افراد مبتدی است، اما در صورت استفاده از نسخه رایگان تمام ایمیل‌های شما دارای مارک تجاری SendinBlue خواهد بود.

در صورت تمایل به استفاده از نسخه پولی آن، خوب است بدانید که برنامه‌های پرداخت از بیست و پنج دلار در هر ماه شروع می شود، SendinBlue یک سرویس ایمیل مارکتینگ انبوه با استفاده از تکنولوژی SMTP ارائه می‌دهد که می توانید از آن‌ها برای تهیه ایمیل‌های خودکار یا تعاملی با سایت وردپرس نیز استفاده نمایید.

طراحی ایمیل حرفه‌ای و زیبا چگونه است؟

اساسا ایمیل حرفه‌ای، بگونه‌ای که اثر گذاری زیادی در مخاطب ایجاد نموده و دقیقا نتیجه‌ای که به دنبال آن هستیم کسب شود، به سه بخشی اصلی تقسیم بندی می‌شود:

  • ملاحظات طرح بندی
  • تصاویر و محتوا
  • زمان ارسال و دریافت ایمیل و بازخورد

برای کمپین‌های ایمیل مارکتینگ خود نیازی به دانش HTML و یا طراحی با نرم افزاهای طراحی مانند فتوشاپ ندارید، اما استفاده از تصاویر و متن‌های انگیزشی همراه با یک وب سایت پر از اطلاعات مفید و مناسب، مزیت بزرگی است که با آن می¬توانید محتواهای تولیدی را به صورت کاملا اتوماتیک ارسال کنید.

اگر به دلیل خاصی امکان ارسال پیام را ندارید، تنظیمات ایمیل را بر روی جواب خودکار تنظیم نمایید و با این کار پیامی که شما در قسمت تنظیمات نوشته اید، به صورت اتوماتیک برای افرادی که به شما ایمیل فرستاده‌اند، ارسال خواهد شد، البته در ایمیل مارکتینگ بهتر است تا از این گزینه استفاده بیش از حد نشود و در صورت استفاده از افرادی که برایتان ایمیلی را ارسال کرده‌اند، معذرت خواسته یا شماره تلفنی جهت برقراری ارتباط در صورت اضطرار ارائه دهید.

مذاکره ، بازاریابی ، کوچینگ ، فروش ، بیمه عمر ، شبکه فروش

نوشتن متن تبلیغاتی ایمیل:

سرویس‌های ایمیل مارکتینگ دارای ویژگی‌ها و توانایی‌های قدرتمند زیادی مانند اتوماسیون ایمیل‌ها، انجام نظرسنجی، ساخت کوپن، پشتیبانی آنلاین و همچنین تست A / B هستند که به شخص کمک می‌کند تا ایمیل‌هایی هدفمند و با حداکثر سرعت بازخود جهت دریافت بهترین نتیجه ارسال نماید.

در این میان چگونگی نوشتن متن تبلیغاتی ایمیل از اهمیت زیادی برخوردار است، برای نوشتن هر متن تبلیغی باید نکات زیادی رعایت شود، اما از آنجاییکه ارتباط با انواع مخاطبین و نحوه تعامل با آن‌ها در فضای دیجیتال متفاوت و پیچیده است، لذا باید نکات زیادی را برای جلب توجه مخاطبین در فضای آنلاین را فرا گرفت.

نکات مهم:

۱. ارسال کننده‌ای آشنا انتخاب کنید.
برای بسیار از مخاطبین نام شخص و یا واحدی که پیگیر امور آن‌ها بوده بسیار جذاب است و شانس باز کردن ایمیل توسط ایشان را بالا می‌برد.

۲. عنوان ایمیل را جذابیت و تاثیر گذار انتخاب کنید.
عنوان باید کوتاه و پر معنی باشد تا بتواند مخاطب را به مشتری بالقوه تبدیل کند، از سوی دیگر عنوان مناسب برای ایمیل می‌تواند نرخ باز کردن ایمیل را افزایش دهد.

۳. ساده و شفاف بیان کنید.
جملات اولیه ایمیل بتواند به طور کاملا خلاصه، منظور فرستنده پیام را منتقل کند، توجه به این موضوع می‌تواند شانس کلیک بر روی دکمه مورد نظر Call to action برای خرید یا ورود به صفحه‌ای مشخص را بالا ببرد.

۴. کلمات کلیدی را به تعداد مناسب در محتوا استفاده کنید.
با استفاده صحیح از کلمات کلیدی در متن ایمیل اهمیت موضوع را برای مخاطب تعیین کرده و شانس فروش یا نرخ اقدام به برنامه خود توسط ایشان را افزایش می‌دهید.

۵. مطابق سلیقه مخاطبان‌تان نگارش کنید.
اگر مخاطبان شما گروهی از مادران نوزدان زیر یکسال را در بر می¬گیرند، طبیعتا باید لحنی کاملا صمیمانه با آن-ها داشته باشید و اگر مخاطبان شما، تعدادی از مدیران یک مجموعه باشند، بهتر است تا لحنی رسمی و نگارش علمی را انتخاب نمایید.

۶. ایمیل‌تان ظاهری تبلیغی و مزاحم کننده نداشته باشد.
سعی کنید بدنه اصلی ایمیل را به وب سایت یا شبکه‌های اجتماعی پیوند نزنید، اغلب افراد با مشاهده متن تبلیغی در ایمیل که با رویکرد جمع کردن فالوور یا دنبال کننده هستند را به سرعت می‌بندند، لذا بهتر است آن را در فوتر یا بخش پایانی ایمیل خود بکار بگیرد.

شما نیازی به طراحی فانتزی ندارید! با انجام این کار، شما ارزش ایمیل مارکتینگ خود را دو چندان می­کنید بدون اینکه ظاهری تبلیغی و مزاحم داشته باشید.

از سوی دیگر اگر لینک وب سایت خود را در ایمیل قرار دهید، می‌تواند اعتماد خوانندگان را تا حد زیادی به خود جلب نماید، به بیانی دیگر اگر ایمیل به افرادیکه اطلاعات کمی از شما دارند ارسال می‌کنید، حتما در ایمیل خود و شرکت‌تان را معرفی نماید.
همچنین می توانید در پایان ایمیل پیوندهای مفیدی برای مطالب سایت خود مانند محبوب ترین پست‌های وبلاگ، اخبار یا پیوندهایی به پروفایل رسانه های اجتماعی خود ارائه دهید.

ایمیل مارکتینگ به تاخیر افتاده یا ارسال نشده:

اگر به هر دلیلی مطالعه پیام توسط مخاطبان‌تان مدت زیادی طول کشید یا آن‌ها هرگز پیام را دریافت نکردند، برای رفع مشکل از نکات زیر استفاده کنید:

1. نامه‌های ارسال شده و پیش نویس‌های خود را بررسی کنید، اگر نامه الکترونیکی در آنجا نباشد، احتمالاً قبل از ارسال آن را حذف کرده‌اید.
2. از مخاطبین خود بخواهید Junk یا Spam ایمیل خود را بررسی کنند، اگر آنجا بود، از آنها بخواهید تا شما را به مخاطبان خود اضافه کنند تا ایمیل بعدی به قسمت Inbox وارد شود.
3. چند ساعت صبر کنید تا پیام خطای تحویل دریافت می‌کنید یا خیر.
4. ایمیل مجدد با موضوعی یادآوری برای مخاطبین همراه با ایموجی ارسال کنید تا توجه آن‌ها را جلب کرده و ایمیل شما را باز نمایند.
5. اگر ایمیل را با یک سرویس گیرنده ایمیل مانند Apple Mail ، Outlook یا برنامه Gmail ارسال کرده‌اید، سعی کنید به جای آن از سرویس‌های ایمیل مارکتینگ استفاده کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *