Blog

اهمیت تبلیغات اینترنتی در کسب و کار

توسط بازاریابی دیجبتال, مقالاتدر 22 بهمن 1399

تبلیغات

بهتر است قبل از شروع درباره ی تبلیغات آنلاین با شما از انواع تبلیغات و مهم تر از آن اهمیت آن صحبت کنیم. شروع هر کاری بدون توجه به نوع جذب مخاطب و تبلیغات درست مانند ورشکستگی به دست خود می باشد. هنری فورد که یکی از قدیمی ترین و معروف ترین کارآفرین، مخترع و نظریه پرداز سال های قبل آمریکا بوده است معتقد می باشد :
شرکتی که بخاطر صرفه جویی در هزینه تبلیغ نمی کند مانند شخصی است که برای توقف زمان ساعت خود را در می آورد.علاوه بر این اقتصاد دانان و سرمایه گذاران بزرگ معتقدند که اگر شما کل سرمایه خود را برای شروع یک کار در نظر بگیرید باید اقلا 70 درصد آن را صرف تبلیغات کار خود کنید. به عبارت دیگر برای پول در آوردن باید خرج کنید!!!

بدون شک اهمیت تبلیغات از هیچکس پوشیده نمی باشد. به طور ساده و ملموس آن تبلیغات به معنای جذب مشتری از راهی به غیر روش های مرسوم.

تبلیغات دسته ها و انواع مختلفی دارد که می توان به :

تبلیغات اینترنتی

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین به معنای ساده آن یعنی استفاده از هر وسیله ی الکترونیکی برای جذب مشتری و بازاریابی.

این اصطلاح تا چند دهه پیش یکی از زیرمجموعه های مدیریت بازاریابی بوده است اما با پیشرفت تکنولوژی و غرق مردم در دنیای اینترنت و در نتیجه افزایش متوسط زمان آنلاین بودن آن ها به این مارکت به چشم یک علم تخصصی و دانش فراگیر نگاه شده است. تاثیر اینترنت بر زندگی و حتی تصمیم گیری های روزانه مردم دیجیتال مارکتینگ را روزانه پر اهمیت تر کرده است.

در بازاریابی آنلاین ابزار های مختلفی در اختیار شما قرار می گیرد که شامل:

  • بهینه سازی موتور های جست و جو
  • تبلیغات همسان
  • تبلیغات کلیکی
  • تبلیغات ایمیل
  • پوش نوتیفیکیشن

می شود و در ادامه بحث درباره ی آن ها با شما صحبت خواهیم کرد.

تبلیغات ویدیویی

در ارتباط با این علم نو و پر مخاطب می توانید کتاب ها و مقالات معروفی را بخوانید که از بین آن ها می توان به:

  • کتاب دیوید اسکات با عنوان قوانین جدید بازاریابی
  • کتاب میچ جول Ctrl، Alt ، Delete
  • کتاب فیلیپ کاتلر مدیریت بازاریابی

اشاره کرد که بدون شک سه تن از بهترین کتاب ها در راستای بازاریابی آنلاین هستند.

تبلیغات آنلاین

در دنیای عجیب این روزهای ما و با پیشرفت لحظه به لحظه تکنولوژی و ادغام و گسسته شدن دنیای اینترنتی با دنیای کاغذ و قلم قدیم، هر حرف و پیامی نشان دهنده ی یک فکر و تصمیم پشت آن است. برای انتخاب و کسب و کار شما فقط نیاز است بشنوید و ببینید. مشتریان در یک مکان نشسته و این بازاریان هستند که به آنها می گویند چه چیزی بپوشند، چه چیزی بخورند، کجا بروند و…. این تبلیغات هستند که برای شما تصمیم خواهند گرفت.

از زمان قدیم که برای تبلیغات خود از اشخاص و مدل ها یا نمونه کار ها استفاده می کردند و منتظر دیده شدن از طرف مشتریان بودند، تا زمان حال حاضر که تبلیغات اینترنتی به کمک هر دو طرف معامله چه فروشنده و چه خریدار آمده است، نقش تبلیغات پر رنگ دیده شده است. به عبارتی این تبلیغات هر نوع پیام حاوی از بازاریابی و جذب مشتری می باشد که فروشنده از راه های مختلف در بستر وسیع اینترنت به دست مشتریان می رساند.

تبلیغات آنلاین دوست خوب شما برای تصمیم گیری های مختلف می باشد، که به شما در خرید هر چیزی بدون اتلاف وقت کمک خواهد کرد. فقط باید با دنیای کوچک موبایل یا گجت های دیگر خود به دنیای بزرگ اینترنت بروید و بهترین انتخاب را داشته باشید.

برای تبلیغات اینترنتی، همانند هر تبلیغ دیگری در ابتدا باید هدفمند کار کنید یعنی نوع مخاطب خود را بشناسید و سپس تصمیم به تبلیغ بگیرید. به طور مثال در دنیای امروز عضو جدا نشدنی بسیاری از افراد گوشی های هوشمند می باشد و عموما از شبکه های اجتماعی مختلفی مانند اینستاگرام، واتساپ و تلگرام استفاده خواهند کرد. یکی از تبلیغات پر بازدید می تواند تبلیغ در اینستاگرام باشد.

بهتر است کمی درباره ی مزیت های این تبلیغات صحبت کنیم و سپس از انواع تبلیغات اینترنتی رو نمایی کنیم.

دیجیتال مارکتینگ

اهمیت تبلیغات آنلاین در کسب و کار

در اینجا قصد داریم تعدادی از دلایل استفاده از تبلیغات آنلاین و مزیت های مهم آن با شما صحبت کنیم.

  • گسترش دسترسی به کاربران: در عصر جدید و با ماشینی شدن زندگی انسان ها، زمان زیادی از آن ها صرف چرخ زدن در دنیای مجازی و اینترنت می شود. شما با تبلیغات اینترنتی یک بستر شبانه روزی به نام دنیای بزرگ اینترنت خواهید داشت که می توانید با آن دسترسی کامل تر و وسیع تری به کاربر یا مشتری داشته باشید، برعکس روش های تبلیغات قدیمی که دسترسی شما بسیار محدود به مکان و زمان می باشد.
  • هزینه های کم با بازده های زیاد: تبلیغات آنلاین به هر شیوه و روشی نسبت به تبلیغات سنتی قدیم نه تنها دارای بازده و مخاطب بیشتری می باشد بلکه هزینه ی مورد نیاز برای آن بسیار کمتر از تبلیغات مرسوم گذشته می باشد.
  • صرفه جویی در وقت : کوتاه شدن پروسه خرید برای مشتری و همچنین پروسه ی فروش برای فروشنده یکی از مزیت های مهم استفاده از این نوع تبلیغات است.
  • میزان هزینه ی هدفمند: بسیاری از تبلیغات آنلاین این امکان را به شما می دهد که با توجه به میزان بازخورد هزینه ی آن را پرداخت کنید و به نحوی سرمایه خود را هدفمند استفاده کنید.
  • نمایش اطلاعات به سبک گیرا تر: در این نوع تبلیغ برخلاف کادر ها و چارچوب های موجود در تبلیغات قدیم شما می توانید با استفاده از جلوه های موود یک تبلیغات جذاب و مشتری پسند را داشته باشید.
  • امکان نتیجه و گزارش گیری : در تبلیغات اینترنتی امکان بازخورد و جذب مشتری به راحتی برای شما وجود دارد و این امکان به شما کمک می کند که نوع مخاطب و مشتری خود را بشناسید تا در صورت تکرار تبلیغ انتخاب بهتری داشته باشید.
  • منعطف بودن و امکان نظارت، ویرایش و بروز رسانی : فرض کنید برای تبلیغ خود روزنامه یا اتیکت یا حتی بیلبورد را انتخاب کرده اید که در یک مدت زمان مشخص این تبلیغ انجام شود حال می خواهید قسمتی از متن یا تبلیغ را ویرایش کنید در این روش ها این امکان وجود نخواهد داشت اما در تبلیغات آنلاین به راحتی این کار انجام خواهد شد.

انواع تبلیغات اینترنتی

  • تبلیغات همسان : این نوع تبلیغ در سراسر اینترنت دیده خواهد شد از سایت هایی که روزانه به آن سر می زنید تا شبکه های مجازی شما.

تبلیغات همسان یا نیتیو((Native، یکی از انواع تبلیغاتی است که به دلیل یکپارچگی و همسان بودن آن از لحاظ ظاهر با سایت های تبلیغ کننده و نمایش دهنده به این نام معروف هستند. این تبلیغات به همین دلیل همسان بودن، از نادیده گرفتن کاربر جلوگیری می کند.

  • تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click : در این نوع تبلیغات،شما تبلیغ خود را در سایت یا اپ مورد نظر که قصد دارید برای تبلیغ از آن ها کمک بگیرید خواهید گذاشت، سپس سرور نمایش دهنده به ازای هر کلیک از آن تبلیغ که نشان دهنده توجه مخاطب است از شما پولی دریافت خواهد کرد.
  • تبلیغات موبایلی : تبلیغات موبایلی به دلیل رایج شدن موبایل و تلفن های هوشمند یکی از پر مخاطب ترین تبلیغات می باشد. این تبلیغات می تواند تبلیغات اینستاگرام یا هر گونه اپلیکیشن دیگر باشد. البته که تبلیغات اینستاگرام به دلیل مخاطبین بسیاری که دارد بازخورد قابل توجهی دارد. این تبلیغات همچنین می توانند تبلیغات بنری یا ویدیویی باشد.
  • تبلیغات پوش(Push): تبلیغات پوش تبلیغاتی هستند که اپلیکیشن به محض گذاشتن تبلیغ به کاربری که از آن استفاده می کند نوتیفیکیشن می دهد و این مزیت باعث می شود کاربر بدون استفاده از اپلیکیشن نیز تبلیغ را ببیند.
بازاریابی اینستاگرامی
  • تبلیغ گوگل ادز(Google Ads) : شما می توانید با این تبلیغ در صدر نتایج گوگل قرار گیرید به این شکل که کاربر یا مشتری در گوگل در برای محصول مورد نظر خود سرچ می کند و تبلیغ شما نتیجه ی جست و جو در گوگل می شود. که در این حالت با توجه به تعرفه های موجود می توانید طرح تبلیغاتی خود را انتخاب کنید.
  • تبلیغ ایمیلی: تبلیغ ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ یکی از ابزار دیجیتال مارکتینگ می باشد که در این تبلیغ شما یک پیام حاوی تبلیغ خود به یک بانک ایمیل که از قبل خریداری و در دسترس دارید ارسال می کنید. هدف در این تبلیغ ایجاد یک ارتباط و تعامل میان کاربر و شما که تبلیغ را می گذارید می باشد. این ایمیل ها می تواند هفتگی، ماهانه یا هر تعرفه ای که شما می خواهید ارسال شوند.

یکی از ابزار هایی که باعث می شود وب سایت یا تبلیغ شما در اینترنت بیشتر دیده شود و در صدر نتایج قرار بگیرید بهینه سازی موتور های جست و جو یا به اختصار سئو می باشد. سئو باعث افزایش کمیت و کیفیت شما در موتورهای جست و جو(همان ابزاری که شما در آن سرچ خواهید کرد مانند گوگل و…) می شود. و همچنین سئو می تواند درون سایتی یا برون سایتی باشد.

سئو درون سایتی به کنترل مستقیم مطالب درون سایت می پردازد و تغییرات لازم برای جست و جوی بهتر را انجام می دهد. این سئو باید بسیار هدفمندانه انجام شود.

موارد مهم در سئو درون سایتی شامل :

  • کلمه ی کلیدی : کلمه های کلیدی محتوا و هدف هر صفحه را به موتور های جست و جو انتقال می دهند.
  • تگ عنوان : در صفحه ی نتایج جست و جو تگ عنوان قابل مشاهده می باشد این تگ باید به درستی انتخاب شود.
  • سرعت لود کردن تمام صفحات سایت بسیار نکته ی مهمی می باشد.
  • باید طراحی وب سایت شما واکنش گرا باشد. یعنی برای نمایش در تلفن همراه،تبلت یا هر دیوایس هوشمند دیگری صفحه ای مناسب باشد.

سئو برون سایتی به مجموعه ی پارامتر ها و فاکتور های خارج سایت که در دیده شدن شما در موتور جست و جو کمک میکند می گویند. در این سئو مهم ترین مورد  لینک سازی یا لینک بیلدینگ می باشد. به عبارت ساده به هر لینک خارجی در وب سایت شما یک لینک بک می گویند. هرچه تعداد لینک های مفید شما بیشتر باشد شانس دیده شدن شما نیز بیشتر است.

چگونه تبلیغ آنلاین موفقی داشته باشیم؟!

مقالات مربوط به تیم سازی را از اینجا بخوانید

برای داشتن تبلیغات آنلاین با بازده ی خوب در ابتدا باید شاخص های کلیدی در ارزیابی آن را بشناسید و سپس عوامل تاثیر گذار در موفقیت برای تبلیغات را بدانید.

شاخص های عملکرد بازاریابی آنلاین معیار های متفاوتی هستند که میزان نتیجه این تبلیغات را سنجش می کنند و با هدفمند کردن آن می توان باعث افزایش کارایی این تبلیغات شوند. این شاخص ها به اختصار KPI می گویند پارامتر مهمی در تبلیغات می باشند.

از نظر نوع تبلیغات می توان این شاخص ها را به سه دسته ی :

  • شاخص های مربوط به وب سایت
  • شاخص های مربوط که جست و جو
  • شاخص های مربوط به شبکه های اجتماعی

تقسیم کرد.

در این جا به اختصار با مهم ترین شاخص های هر کدام از دسته ها آشنا می شویم.

سئو

شاخص های مربوط به وب سایت

  • تعداد بازدید از سایت که به معنای تعداد افرادی است که از سایت دیدن کرده اند. بازدید ها یونیک هستند به این معنا که اگر اشخاص با فاصله ی زمانی کمی به سایت برگردند بازدید جدید محاسبه نمی شود.
  • نرخ پرش به تعداد بازده هایی گفته می شود که یک فرد به سایت آمده است اما هیچ اقدامی نکرده است و سایت را ترک کرده.
  • تبدیل یکی از مهم ترین شاخص های وب می باشد که به معنای تعداد فعالیتی که یک بازدید کننده روی وب سایت انجام می دهد می باشد. مانند دانلود، خرید، استفاده از مطالب سایت یا ….

شاخص های مربوط به جست و جو

جست و جو ها به طور کلی به دو دسته تبدیل می شوند:

جست و جوهای حاصل از تبلیغات پولی

جست و جوهای ارگانیک

 

در جست و جوهای تبلیغات پولی شاخص های مهم :

  • تعداد دفعات نمایش
  • تعداد کلیک ها
  • شاخص CPC که متوسط هزینه ی هر کلیک را نشان می دهد.
  • مجموعه پولی که به ازای هر کلیک روی یک موتور جست و جو آمده است.
  • ….

می باشند.

در جست و جوهای ارگانیک شاخص ها به :

  • کلمات کلیدی مرتبط
  • تبدیل های حاصل از کلمه کلیدی اصلی که به معنای هر گونه استفاده مانند دانلود، نصب، ورود و یا ثبت نام و… از طریق کلمه ی کلیدی اصلی در محتوای نمایش دهنده شده می باشد.
  • مجموع بازدید ها
  • ….

شاخص های مربوط به شبکه مجازی

شاخص های این دسته به شدت مربوط به نوع اپلیکیشن استفاده شده می باشد. به طور مثال اگر از تبلیغات اینستاگرام استفاده خواهید کرد شاخص ها می توانند:

  • تعداد فالوور جذب شده
  • تعداد لایک دریافتی
  • تعداد کامنت
  • تعداد بازدید
  • تعداد ذخیره شده ها
  • ….

باشند.

یا به طور مثال اگر مبنا تلگرام باشد می توان به شاخص های:

  • تعداد بازدید
  • تعداد اعضای کانال
  • تعداد باز ارسالی(فوروارد) متن تبلیغ

اشاره کرد.

حال با شما درباره ی عوامل موثر در داشتن یک تبلیغات آنلاین صحبت خواهیم کرد.

  • در ابتدا بدانید مخاطب هدف شما چه کسانی هستند و در کدام قسمت اینترنت فعالیت بیشتری دارند تا بتوانید انتخابی درست انجام بدهید. پیشنهاد می شود در ابتدا رده ی سنی و جنسیت افرادی که می خواهید جذب کنید و افراد هدف شما هستند را مشخص کنید.
  • از محصولات خود عکس ها و فیلم هایی حرفه ای تهیه کنید. تبلیغات تنها به کار شما کمک نمی کند باید چیزی جذاب برای نمایش داشته باشید.
  • در مورد کالای خود به درستی توضیح بدهید حتی دقت به جزئیات نیز برای کار و تبلیغ شما می تواند مفید باشد.
  • رقیب های خود را بشناسید و سعی کنید از هر لحاظ از آن ها بهتر باشید.
  • در تبلیغات خود نوآوری کنید و سعی کنید خلاقانه باشد. توجه داشته باشید متن و پیامی که برای تبلیغات آنلاین خود می گذارید دقیقا متناسب با چیزی باشد که انجام می دهید.

 

حال که با انواع و پارامتر های مهم بازاریابی اینترنتی آشنا شدید باید بدانید کجا و چه زمانی تبلیغ کنید؟یادتان باشد تبلیغات آنلاین باید در زمان و مکان خود انجام شود. اول اینکه زمانی به تبلیغات دست بزنید که حرفی برای گفتن داشته باشید که اگر تبلیغات تبدیل به جذب مخاطب شد چیزی برای نمایش به آن ها داشته باشید و آن را تبدیل به مشتری کنید. حواستان باشد تبلیغات کاربر را به مخاطب شما تبدیل می کند و این شما هستید که باید آن ها را به مشتری تبدیل کنید.

برای پیدا کردن زمان مناسب تبلیغات باید کمی فکر کنید و هوشمندانه عمل کنید و با توجه به محصول و خدماتی که ارائه می دهید انتخاب درستی را انجام دهید. و همچنین با توجه به مخاطب خود مکان درستی را برای تبلیغات آنلاین انتخاب کنید.

برای پیدا کردن مکان مناسب به پارامتر های هدف خود دقت کنید به طور مثال اگر جوانان و نوجوانان برای شما اهمیت دارند قطعا تبلیغات در شبکه های مجازی برای شما مناسب است در غیز این صورت با توجه به نوع محصول یا خدمات خود می توانید از وب سایت های منتخب استفاده کنید.

تعرفه ی تبلیغات آنلاین متغیر و بسته به نوع تبلیغی که استفاده کرده اید دارد. به طور مثال اگر از شبکه های مجازی برای تبلیغ استفاده می کنید ادمین ها تعرفه ی مشخصی را به شما خواهند داد.

تبلیغاتی که می خواهید در موتور های جست و جو و سایت های یا اپلیکیشن های آن ها قرار بدهید مانند : آپارات، ایسنا، فیلیمو، خبر گزاری فردا، سینما تیکت و… دارای تعرفه های مشخصی هستند که به راحتی در اینترنت و با سرچ می توانید آن را ببینید و دست به انتخاب بزنید. برای تبلیغ در گوگل ادز نیز شما نیاز به شارژ حساب کاربری خود دارید که از ایران به طور مستقیم کاری غیر ممکن است اما برای این کار راه هایی مانند : پرداخت توسط آژانس های تبلیغاتی یا پرداخت از یک حساب شخصی از فردی در خارج کشور انجام می شود.

در انتها باید بگوییم تبلیغات یک هزینه ی اضافی نیستند و یک امر در راستای فروش و توسعه ی کسب و کار شما می باشد. و در سال های اخیر تبلیغات قدیم جای خود را به تبلیغات آنلاین و استفاده از بستر بزرگ اینترنت داده اند. هرچند این تبلیغات بسیار پر بازده و پر مخاطب هستند باید توجه کنید که بدون انتخاب درست و هوشمندانه این تبلیغات کار درستی نمی باشد. پس در ابتدا مخاطب و هدف خود را مشخص کنید و سپس دست به انتخاب بزنید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *