چگونه محتوی حرفه‌ای تولید کنیم؟ (محتوی متنی)

چگونه محتوی حرفه‌ای تولید کنیم؟ (محتوی متنی)

توسط بازاریابی دیجبتالدر 8 اسفند 1396

انواع محتوی کدام است؟

محتوی به ۳ گروه اصلی تقسیم می‌گردد، محتوی متنی، محتوی ویدیویی، محتوی صوتی (پادکست صوتی) که در این مقاله به مهمترین نوع محتوی یعنی محتوی متنی که یکی از بهترین روش‌های کسب درآمد نیز در این حوزه یاد می‌شود اشاره خواهد شد.

شیوه نامه تولید محتوی متنی:

این شیوه نامه به منظور یکسان سازی اصول تولید محتوی متنی بر اساس استاندارد‌های ما می باشد، لیکن ضمن مطالعه سایر اصول تولید محتوی، تلاش نمایید تا بر اساس موارد خواسته شده به منظور ایجاد رویه‌ای یکسان بین تمام افرادی که در این مجموعه امور تولید محتوی را انجام می دهند تا مقاله یا محتوی ارجاع شده به شما به بهترین شکل ممکن تولید شود.

بدیهی است که اصولی که در این شیوه نامه مطرح شده است، استاندارد مورد قبول مجموعه خواهد بود و در صورتیکه کلیه آن‌ها بدرستی رعایت نشده باشد، محتوی تولید شده به فریلنسر مربوطه عودت شده تا پس اصلاح موارد مطرح شده، حق الزحمه ایشان پرداخت شود.

کسب و کار را بشناسید:

برای تولید محتوی حرفه‌ای می‌بایست کسب و کار مورد نظر را به درستی بشناسید تا با شناخت مولفه‌های تاثیر گذار در آن بتوانید محتوایی مناسب و دارای قابلیت‌های سئو شدن را داشته باشد.

هدف از تولید محتوی:

اگرچه بسیاری در حوزه دیجیتال مارکتینگ بر این باور هستند که محتوی تولید می کنید تا گوگل بخواند و به ما اعتبار بدهد، ولی من اعتقاد دارم که می بایست محتوایی تولید کنیم که نیاز و سوال مخاطبین خود را بدرستی پاسخ بدهیم، یعنی به واقع باید تلاش کنیم تا محتوای تولید شده ارزش سایت را افزایش داده و زمان و وقت صرف شده توسط مخاطب به شکل بهینه خلق ارزش نماید.

جستجو در گوگل

استفاده از گوگل برای ترجمه مقاله:

اگر محتوایی به زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری را می خواهید ترجمه و تولید کنید، باید بدانید که الگورتیم‌های گوگل به چنین محتوایی پاسخ مناسبی نداده و به آن امتیاز خوبی نمی دهد، بنابراین اگر می خواهید متنی را ترجمه کنید، حتما آن را باز نویسی کرده و بر اساس اصول نگارش به زبان فارسی به آن شکل مطلبی تولید شده به زبان فارسی بدهید که بر اساس تحقیق از مقالات خارجی بوده است.

محتویی مانند آبشار تولید کنید:

محتوا می‌بایست مانند یک آبشار روان و در مسیر باشد، بطوریکه شخص براحتی بتواند در مسیر مطلب حرکت کند، می بایست با یک جمله اثرگذار خروشان شروع کرده، به سوالات در مسیر پاسخ داده و در پایان به نتیجه‌ای شفاف برسید.

از قدرت درک و تخیل استفاده کنید:

وقتی محتوایی را تولید یا ترجمه می کنید، تلاش کنید از قدرت تخیل خود نیز استفاده کرده و بر اساس اصول نگارش محتوی را بست و گسترش بدهید، این بدان معنی است که از مطالعه هر مطلبی یک برآوردی در ذهن ایجاد می شود که می بایست آن را به متن تبدیل نمایید تا محتوایی روان، ساده و قابل فهم‌تری داشته باشید.

قانون ۹۰-۹۰:

ذهن انسان به گونه‌ای طراحی شده است که ابتدا و انتهای هر موضوعی را به بهترین شکل ممکن در ذهن خود ثبت کرده و آن را می پروراند، پس در زمان تولید محتوی خود به ابتدا شروع و پایان خوب و جذابی داشته باشید.

شروع محتوی تولید شده می‌بایست یک سوال، نگرانی یا خبر را مطرح نماید تا ذهن خواننده برای مطالعه علاقمند به مطالعه ادامه مطلب باشد.

پایان محتوی نیز می بایست یک نتیجه گیری داشته باشد تا مخاطب در زمانیکه مطلب را تا پایان مطالعه نمود احساس کند این مطلب ارزش وقت گذاشتن را داشته و بطور مثال پاسخ سوال خود را دریافت کرده است.
محتوی تولید شدن در بین شروع و پایان می بایست به ابعاد هدف مطرح شده در ابتدا پرداخته و پاسخ آن‌ها را به ترتیب ارائه نماید.

سخاوتمندی در تولید محتوی:

امروزه مطالعه در هر حوزه‌ای بسیار ارزان و ساده شده است، اما کاربران به دنبال کامل‌ترین و بهترین محتوی هستند، البته خزنده‌های گوگل نیز به این هوش دست یافته اند و می توانند برای هر محتوایی ارزش گذاری نمایند.
بنابراین در تولید محتوی خود رویکرد بسته نداشته باشید که شاید با خواندن آن دیگر نیازی به من نداشته باشد، بلکه بر این باور باشید که مخاطب، محتوی خوب و با کارآیی بالا را بدرستی شناخته و خروجی ذهن او، حرفه‌ای بودن شما خواهد بود، پس محتوایی بدون عیب و نقص، بلکه شفاف، مفید و عالی تولید نمایید.

کوتاه و مفید بنویسید:

امروزه با تغییر سبک زندگی افراد و سریع شدن تمامی ابعاد زندگی، صبر و حوصله انسان‌ها کم شده و می خواهند در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ سوال یا نیاز خود را پیدا نمایند و یا اگر خبری را می خواهند دنبال کنند، با صرف زمانی کوتاه از خروجی آن خبر مطلع شوند.
بنابراین تلاش کنید که محتوایی کوتاه، شفاف و ساده تولید نمایید تا مخاطب نتیجه را در هر بخش از موضوع خیلی سریع بیابد و در صورت تمایل به مطالعه سایر مطالب بپردازد.

جریان ذهنی ایجاد نمایید:

امروزه حرفه‌ای ترین افراد، آنهایی هستند که می توانند با تولید یک محتوی مفید یک خط فکری، جریان یا رویکرد ذهنی ایجاد نمایند، برای دستیابی به این مهم می بایست شخصی که محتوی را تولید می کند فارغ از آنکه از تولید آن سود مالی خواهد برد، نسبت به آن احساس برقرار کرده تا بتواند در روح محتوی تولید شده ایجاد یک مسیر و جریان فکری ایجاد نماید.

محتوی متنی حرفه‌ای

اصول نگارش محتوی متنی را رعایت نمائید:

  • نام فونت متن : BNazanin
  • اندازه فونت متن : ۱۴ ساده
  • نام فونت تیتر: بی نازنین
  • اندازه فونت تیتر: ۱۶ ساده
  • فاصله بین خطوط: ۱.۱۵
  • طول جمله: حداکثر ۲.۵ خط
  • طول پاراگراف: حداکثر ۴ خط
  • پیام های مهم: سایز ۱۸ و وسط چین و Bold
  • متن و تیتر مربوط به خود می بایست بدون فاصله باشند.
  • متن و تیتر بعدی می بایست یک خط فاصله داشته باشند.
  • از حروف ربط بدرستی استفاده نمایید.
  • از کلمات ساده استفاده نمایید.
  • درصورت امکان معنی کلمات مهم و هدف را به زبان انگلیسی نیز بنویسید.
  • سادگی بیان را مهم‌ترین اولویت خود قرار دهید.
  • عنوان‌هایی جذاب تولید کنید.
  • برای زیر عنوان‌ها از حروف ابجد یا اعداد برای شماره گذاری استفاده کنید.
  • بعد از یک یا چند پارگراف یک دستور طی یک خط صادر کنید، این اقدام به خلق جریان و رویکرد ذهنی کمک خواهد کرد.
  • مراقب باشید تا در مسیر خواندن یک پاراگراف از موضوع هدف مطرح شده در آن دور نشوید، بطوریکه خواننده فراموش کند موضوع در چه خصوصی بوده است !
  • ویرگول به کلمه قبلی چسبیده و با حرف بعدی فاصله خواهد داشت.
  • از نیم فاصله استفاده کنید. مانند آن‌هایی به جای آن هایی – می‌بایست به جای می بایست
    برای سیستم عامل مک بوک از شیف و اینتر استفاده کنید.
    برای سیستم عامل ویندوز از کنترل و شیفت و ۲ یا ۳ استفاده کنید.
  • از نقطه و ویرگول در جای مناسب استفاده کنید.
  • وجود غلط املایی بزرگترین گناه یک نویسنده است، پیش از انتشار آن را کنترل نمایید.
  • مراقب باشید فاصله بین کلمات را تحقیق کرده و از آن بدرستی استفاده نمایید، بعضی کلمات بدون فاصله و با فاصله آن‌ها معانی مختلفی ایجاد می نماید.
  • از بکار بردن “ی” در کلماتی که به “ه” منتهی می شوند بپرهیزید.
  • حرف “ی” بصورت فارسی بوده و ي بصورت عربی، برای ما فارسی نویسی تائید می باشد.
  • با پر رنگ کردن کلمات و یا بخشی از جمله مخاطب را حساس نمایید.
  • از تکرار کلمات و حروف ربط در یک جمله بپرهیزید.
  • اتمام هر بخش از یک پاراگراف را با کلمه ای متفاوت به پایان برسانید. مانند خواهد شد، انجام گردید، تائید نمود.
  • از بکار بردن اصطلاحات عامیانه به دفعات در محتوی بپرهیزید، در صورتیکه آن اصطلاح خیلی رایج باشد، یکبار آن را برای درک بهتر مخاطب استفاده نمایید.
  • حداقل یک لینک خارجی به یکی از سایت‌های رفرنس (غیر از رقیب) در متن ایجاد کنید.

تولید محتوی ترکیبی یا سالاد شیرازی:

تلاش کنید برای تولید یک مقاله ۱۸۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه‌ای، حداقل ۴ مقاله مربوط را مطالعه نمایید و از ترکیب آن‌ها و برآورد ذهنی خود شروع به تولید محتوی خود نمایید، این بهترین روش برای تولید یک محتوی عالی است.

از بزرگان بنویسید:

در صورت امکان به بیانات مهمی از بزرگان در آن حوزه اشاره نمایید، با این اقدام می توانید ارزش محتوی تولید شده خود را بالا ببرید، بطوریکه با انجام اینکار می‌توانید به خواننده این احساس را انتقال دهید که محتوی تولید شده بر مبنی تفکرات فردی شناخته شده می باشد.
البته به یاد داشته باشید پر رنگ کردن فردی شاخص می تواند دردسرهایی نیز در پی داشته باشد، بدون شک هر فرد یا ایدئولوژی موافقین و مخالفین زیادی دارد، پس اگر بر روی شاخص بودن و حائز اهمیت بودن یک نگرش خیلی پافشاری نمایید، بخشی از مخاطبین خود را از دست خواهید داد، پس این کار را بدون ایجاد چالش انجام دهید.

محتوی بومی تولید کنید:

محتوی خود را بر اساس روش‌ها و عادات هر مرز و بوم تولید نمایید، یعنی نوع نگرش مردم آن منطقه مورد نظر را مطالعه نموده و با تکیه بر آن الگو اقدام به تولید محتوی مفید برای ایشان نمایید.

محتوی کپی تولید نکنید:

ساده ترین راه برای پر کردن یک صفحه، کپی کردن آن است که می تواند به شدت اعتبار سایت رو دچار آسیب کند و رتبه آن را در گوگل کاهش دهد، لذا تلاش کنید با مطالعه مطالب مختلف به زبان فارسی و غیره در ابتدا دانش خود را نسبت به موضوع افزایش داده و سپس نسبت به تولید محتوی مربوطه اقدام نمایید.

از سبک و لحن یکسان در استفاده نمایید:

اگر محتوایی علمی، دوستانه یا آموزنده تولید می کنید، مراقب باشید طی در یک مطلب از ۲ یا چند شیوه صحبت استفاده نکنید، یک رویه ثابت را بر اساس نوع محتوی انتخاب کرده و تا پایان مطلب از آن استفاده کنید.

محتوی کاربردی و سبز

محتوی همیشه سبز تولید کنید:

محتوی همیشه سبز، محتوایی است که برای همیشه مناسب و مفید باشد تا مخاطب بتواند در هر زمانی از آن بهره‌مند شود و اثر زمان در آن کمتر دیده شود، مانند لیست مراکز، دستورالعمل‌‌ها و غیره

اصول بهینه سازی محتوی برای گوگل و سئو را رعایت کنید:

  • تلاش کنید محتوی خوب تولید کرده و اصول سئو در آن بدرستی بکار گرفته شود تا نتیجه آن رتبه گرفتن در بهترین جایگاه گوگل باشد.
  • برای یک مقاله ۲۰۰۰ کلمه‌ای بسته به عملکرد رقبا، می بایست دست کم ۱۸ مرتبه کلمه کلیدی تکرار شده باشد.
  • در صورتیکه تکرار کلمه کلیدی توسط رقبا در آن موضوع خاص بیشتر بود، مطلب خود را اضافه کرده و به تبع آن تعداد دفعات تکرار کلمه کلیدی خود را افزایش دهید.
  • در پاراگراف اول شروع مطلب خود یا ۱۵۰ کلمه اول آن، حتما از کلمه کلیدی هدف و در صورت امکان از کلمه کلیدی مترادف نیز استفاده شود.
  • سرگرم کننده و جذاب نوشتن علاقمندی مخاطب با خواندن یا دیدن مطالب را افزایش می‌دهد.
  • از زبان خیلی رسمی و اداری استفاده نشود، زیرا دنیای امروز به دنبال احساس راحتی در ارتباط و اقدامات می باشد.
  • از کلمات ناخن دراز و مرتبت با کلمه کلیدی هدف استفاده کنید.

محتوی بصری را برای گوگل بهینه کنید:

  • نام فرم، عکس یا فیلم را با کلمه کلیدی هدف یکسان یا همسو باشد.
  • محتوی خود را شخصی کنید، از لوگو یا المان‌های بصری مخصوص خود استفاده کنید.
  • ترجیحا از محتوی بصری واقعی استفاده کنید، زیرا محتوی بصری رایگان و موجود در فضای وب را گوگل براحتی شناسایی کرده و دیگر برای آن ارزشی ایجاد نمی کند.
  • محتوایی با کیفیت بصری بالا استفاده کنید تا مخاطب را هیجان زده کند.
  • حجم محتوی را بهینه کرده تا سرعت لود سایت را کاهش ندهد.
  • عرض محتوی بصری در هر صفحه و هر سایت بهتر یکسان باشد، این نشان دهنده منظم بودن مقاله و وب سایت از سوی مخاطب خواهد بود.
  • محتوی بصری می بایست بر اساس اصول و موازین قابل قبول در هر منطقه یا کشور باشد، عدم رعایت این مهم، موجب فیلتر شدن سایت خواهد شد.
  • اندازه عکس‌ها می بایست ۷۰۰*۱۰۰۰ باشد.

دعوت نامه صادر کنید:

یک نوشته عالی تلاش خواهد کرد که خواننده را در طول مطلب به دنبال خود بکشاند و بتواند سوالات وی را پاسخگو باشد، اما اوج هنر یک تولید کننده محتوی حرفه‌ای، دعوت مخاطب به انجام اقدامی مشخص (نرخ تبدیل) است که به جرات مهمترین خروج تولید محتوی می باشد، بطوریکه این مهم با نرخ بالایی اثر بخش باشد.

احساس مخاطب را درگیر کنید:

از آنجاییکه در خرید مهمترین عامل برای تصمیم‌گیری، درگیر شدن احساس می باشد، لیکن می بایست در زمان نوشتن مطلب یا تولید محتوایی ویدیویی از بکارگیری المان‌ها یا مطالبی که می تواند احساس مخاطب را درگیر نماید استفاده نمود.
بدیهی است ارائه قصه‌های واقعی، تجارب‌ ملموس، بیان منافع حاصله از یک اقدامی مشخص یا حتی تصاویر مرتبط که بتواند احساس مخاطب را بیشتر درگیر نماید، می تواند تاثیر گذاری را به شکل فوق العاده‌ای بالا ببرد.

از بالا به پایین نگاه نکنید:

امروزه مخاطبان به دنبال برقراری ارتباطی ساده و دوستانه، در عین حال بدور از ساز و کارهای رسمی هستند، بنابراین تلاش کنید در متن خود لحنی ساده و بدون از کلیشه‌های مرسوم و ادبیات سنگین بهره‌مند شوید تا مخاطب از زمانی که در حال مطالعه در سایت است، لذت ببرد.

ایجاد سرگرمی در تولید محتوی:

داشتن رویکری مانند قصه توام با حس سرگرمی در متن، می تواند مخاطب را با سهولت بیشتری بدنبال خود بکشاند تا تمام محتوای تولید شده را با علاقه مطالعه نماید، استفاده از مثال‌هایی عینی و قابل درک برای عموم افراد می تواند احساس مثب در نوشته و میل به خواندن را تقویت نمود.

شبکه‌های اجتماعی

انتشار محتوی در شبکه‌های اجتماعی:

محتوی را در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها همراه با نمام نویسنده و ایجاد لینک به مقاله اصلی در وب سایت خود برای گوگل بهینه نمائید، دیده شدن، کامنت دادم، انتشار دادن، ذخیره کردن محتوی مهمترین نشانه‌های محتوی مفید بوده و سیگنال‌های آن برای گوگل نیز حائز اهمیت است.

لیست تیترها و عنوانین مقاله:

به منظور بررسی بهتر عناوین و تقدم و تاخر مطالب لیست آن ها را در یک فایل اکسل ضمیمه نموده تا دبیر علمی یا ادبی مقاله بتواند ترتیب مطالب را کنترل و در صورت نیاز بهبود نماید.

لیست مراجع دانشی:

از آنجاییکه بخش زیادی از محتوی تولید شده در فضای وب، ترجمه، تحقیق یا جمع آوری می باشد، لیکن بیان لیست دقیقی از مراجع و رفرنس‌های استفاده شده برای تولید محتوی حائز اهمیت می باشد، بنابراین لیست مراجعی که از آن محتوی خود را تولید نموده اید را در ذیل مقاله ارائه نمایید.
بدیهی است کلمات اضافه شده بابت لیست مراجع، جزء تعداد کلمات کلیدی مورد توافق برای تولید یک محتوی کامل و غنی نخواهد بود.

2 دیدگاه
  1. با سلام
    مطالب بسیار مفید و دقیق بود ولی چندین غلط املایی داشت مثل ( مرتبت، بست، نمام، محتوی، شیف، احساس مثب، کامنت دادم ) ” وجود غلط املایی بزرگترین گناه یک نویسنده است، پیش از انتشار آن را کنترل نمایید.” و چندین جمله که در فارسی سلیس نبود و باعث شد من تصور کنم این متن ترجمه است بطور مثال ( مراقب باشید طی در یک مطلب از ۲ یا چند شیوه صحبت استفاده نکنید،)
    این عرایض صرفا جهت توجه به سایت شما و مرتبط با مطلب عنوان شده می باشد.
    با سپاس از اطلاعات خوب شما

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    ارتباط در واتس اپ